(Nie)typowy bibliotekarz - cykl szkoleń dla pracowników bibliotek publicznych / wrzesień - listopad

Adres:

Biblio, Filia nr 32 MBP Lublin
ul. Szaserów 13-15
Lublin

Kategoria:

Inne

Informacja o cenie

Wydarzenie bezpłatne, dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową

Z przyjemnością informujemy, że projekt „(Nie)typowy bibliotekarz - cykl szkoleń dla pracowników bibliotek publicznych” zgłoszony do programu Partnerstwo dla książki uzyskał dotację Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego!

Projekt łączy cykl ośmiu szkoleń skierowanych do bibliotekarzy Miejskiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego w Lublinie i bibliotekarzy z powiatu lubelskiego. Zrealizowany zostanie w Filii nr 32 - Biblio (ul. Szaserów 13-15).

Celem projektu jest podniesienie kompetencji zawodowych bibliotekarzy w zakresie pracy z czytelnikami, wzmocnienie umiejętności komunikacyjnych, rozszerzenie zakresu usług oferowanych przez bibliotekę, a także wzmocnienie funkcji biblioteki jako instytucji otwartej na potrzeby różnych grup odbiorców - dzieci, rodziny, dorosłych i seniorów.

Projekt jest podzielony na dwa bloki tematyczne. Blok "Komunikacja i rozwój kompetencji zawodowych" będzie obejmował cztery szkolenia oscylujące wokół tematów profesjonalnej obsługi czytelników, komunikacji empatycznej, kompetencji społecznych i emocjonalnych, współpracy w zespole oraz zachowania się bibliotekarzy w sytuacjach kryzysowych. W ramach bloku "Praca z różnymi grupami odbiorców" odbędą się cztery szkolenia dotyczące metodologii tworzenia i prowadzenia warsztatów dla dzieci, dorosłych, seniorów oraz osób ze szczególnymi potrzebami (spektrum autyzmu, zaburzenia sensoryczne).

 

Program szkoleń:

12/09/2024, godz. 9:00-14:00

„Savoir vivre w pracy z użytkownikiem biblioteki/ odbiorcą oferty kulturalnej”. Szkolenie poprowadzi Gabriela Kwarta.

Podczas szkolenia bibliotekarze wraz z prowadzącą wypracują zasad w zakresie obsługi czytelników/użytkowników o szczególnych potrzebach, który zwiększy ich komfort i sprawi, że biblioteka stanie się dla nich miejscem przyjaznym i dostępnym.

 

27/09/2024, godz. 9:00-14:00

„Biblioteka bez bodźców – osoby ze spektrum autyzmu w bibliotece”. Szkolenie poprowadzi Magdalena Bielenin.

Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z dobrymi praktykami w kontaktach bibliotekarz - czytelnik w spektrum autyzmu oraz dowiedzą się jakie podjąć kroki, aby zaaranżować przestrzeń biblioteki w przyjazny dla autystyków sposób.

 

15/10/2024, godz. 9:00-15:00

„Książki dziadków, książki dzieci, książki wspólne – trzy płaszczyzny budowania relacji międzypokoleniowych przez literaturę dziecięcą”. Szkolenie poprowadzi Małgorzata Centner-Guz.

Szkolenie będzie miało na celu przygotowanie bibliotekarzy w zakresie prowadzenia zajęć dla dzieci i dziadków (a także rodziców) z wykorzystaniem literatury i książki dziecięcej. Zdobędą umiejętność angażowania dwóch pokoleń w działania, które przynoszą obopólne korzyści (poznawanie siebie nawzajem, odkrywanie swoich umiejętności, zainteresowań, potrzeb, a przede wszystkich wzmacnianie więzi poprzez wspólne doświadczanie radości z kontaktu z literaturą i książką).

 

29/10/2024, godz. 10:00-15:00

„Biblioterapia dla seniorów”. Szkolenie poprowadzi Ola Kopczyńska.

 Szkolenie dostarczy inspiracji, wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu metod pracy z seniorami. Biblioterapia jest jednym z działów arteterapii, który wykorzystuje wartość literatury m.in. jako pomoc terapeutyczną w pracy z osobami starszymi. Za pomocą odpowiednio dobranych materiałów wspiera funkcjonowanie człowieka w sferze emocjonalnej, poznawczej oraz społecznej.

 

7/11/2024, godz. 9:00-14:00

„Jak mówić o tym, co ważne? Wprowadzenie do komunikacji empatycznej w pracy w zespole i z użytkownikiem”. Szkolenie poprowadzi Agata Warywoda.

Podczas szkolenia uczestnicy poznają podstawowe założenia komunikacji empatycznej, cztery kroki komunikacji empatycznej (Fakty-Uczucia-Potrzeby-Prośby), cztery style przyjmowania informacji oraz nauczą się, jak konstruować wspierającą informację zwrotną i jakie sposoby komunikacji blokują porozumienie i nawiązanie dialogu (tzw. zabójcy empatii).

 

8/11/2024, godz. 9:00-14:00

„Jak uczyć dorosłych? Efektywne warsztaty krok po kroku – metodologia i narzędzia pracy edukatora”. Szkolenie poprowadzi Agata Warywoda.

Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z metodologią uczenia dorosłych. Dowiedzą się, jak projektować efektywne i angażujące szkolenia oraz warsztaty. Poznają narzędzia pracy trenerskiej i dostosują je do specyfiki prowadzonych przez siebie zajęć. Ponadto nauczą się, jak dobrze rozpocząć spotkanie i zintegrować grupę, jak rozpoznać potrzeby i oczekiwania uczestników oraz jak zaprojektować poszczególne etapy spotkań, aby były angażujące.

 

15/11/2024, godz. 10:00-15:00

„Bezpieczeństwo w instytucjach kultury i placówkach edukacyjnych”. Szkolenie poprowadzi Jerzy Woźniakiewicz.

Akty agresji i przemocy coraz częściej dotykają instytucji publicznych, ich pracowników i interesantów. Bibliotekarze zapoznają się z procedurami działania w sytuacjach kryzysowych i nauczą się właściwego reagowania w przypadku ich wystąpienia. Dowiedzą się również, jak reagować na wkroczenie na teren placówki uzbrojonej i niebezpiecznej osoby, jak rozpoznać podejrzaną przesyłkę i co robić w przypadku jej otrzymania oraz jak udzielać pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia.

 

26/11/2024, godz. 9:00-14:00

„Zespół międzypokoleniowy – siła tkwi w różnorodności”. Szkolenie poprowadzi Natalia Gromow.

Obecnie w różnych instytucjach i organizacjach współpracują ze sobą przedstawiciele czterech pokoleń, z których każde dorastało w innych realiach życia prywatnego i zawodowego. Dlatego też ich przedstawiciele mają inne cele. Aby móc je efektywnie realizować, trzeba wziąć pod uwagę indywidualne podejście do pracy w pokoleniach i zespołach multigeneracyjnych. Podczas szkolenia uczestnicy nauczą się charakteryzować pokolenia w kontekście ich funkcjonowania na rynku pracy, rozpoznawać przedstawicieli poszczególnych pokoleń w swoim zespole, zidentyfikować główne stereotypy dotyczące pracowników w różnym wieku, wskazać główne źródła motywacji dla przedstawicieli poszczególnych pokoleń, rozpoznać i niwelować stereotypy utrudniające komunikację i współpracę w zespole, zdiagnozować przyczyny konfliktu pokoleń oraz stworzyć zespół, który będzie działał w oparciu o synergię.

 

Nietypowy_bibliotekarz_edit.jpg

 

 "Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego"

Logo_MKiDN_PL_kolor_biale_tlo_CMYK.jpg

 


Mapa