26 lutego w Filii nr 2 w ramach XVI edycji otwartych wykładów z historii sztuki 2024/2025 odbył się wykład pt. W kadzidlańskim boru...Kilka dygresji o kurpiowskim śpiewaniu „z natury”. Prelegentką była dr Agata Kusto, która zajmuje się m.in. polskim folklorem muzycznym, niematerialnym dziedzictwem kulturowym oraz wykorzystaniem zasobów dźwiękowych w muzeach.

Po zapoznaniu uczestników spotkania z tradycją i kulturą kurpiowską dr Agata Kusto przedstawiła wybrane utwory muzyczne w formie echa leśnego jako akustyki przestrzeni. W interpretacji utworów pojawiały się takie terminy jak melizmaty i ozdobniki (kulasiki). Nie bez znaczenia dla ogólnego wy­razu pieśni kurpiowskiej jest wolne tempo. Stare pie­śni w wolnym tempie wykonuje się przy dużym natężeniu głosu tak, „co by echo w boru odpoziedało”. Sami Kurpie na­zywają te pieśni leśnymi. Ulubiona pieśń tego typu „A na boru sosna”, na­leżąca do nowszej warstwy folkloru kur­piowskiego, weszła na stałe do repertu­aru niemal wszystkich zespołów regio­nalnych Kurpiowszczyzny, a także wielu chórów szkolnych.
Melodie dawne wyróżnia przewaga pentatoniki (skali pięciodźwiękowej) nad innymi skalami modalnymi – dur i moll. Wśród twórców pieśni Puszczy Kurpiowskiej zostali wymienieni m.in.: Stanisław Brzozowy oraz Waleria Żarnoch. Pieśń Kurpiowskiej Puszczy to zapis dźwięków przyrody, wyrazista, naturalna uczuciowość powiązana z naturą.
Dokumentację fotograficzną i dżwiękową wykonała Beata Wijatkowska z działu Promocji i Marketingu MBP.

Luiza Dutkowiak

Fragmenty kurpiowskiego śpiewu

Mężczyzna wita słuchaczy
Zbliżenie na dr Agatę Kusto
Prelegentka i pracownik biblioteki stoją przed publicznością
Zdjęcie prelegentki i siedzącej publiczności
Dr Kusto rozdaje przyniesione materiały
Kobieta przegląda książkę z nutami
Prelegentka prowadzi wykład
Kobieta siedzi przy stole z komputerem na dalszym planie stoi tablica multimedialna