PROTOKÓŁ
z posiedzenia Jury II etapu
XVII Konkursu Mówienia Wierszem i Prozą
z dnia 25 października 2024 r.
Jury w składzie: Przewodniczący Mieczysław Wojtas oraz Roma Drozdówna i Jarosław Zoń po wysłuchaniu 15 osób postanowiło zakwalifikować do III etapu – Koncertu Laureatów następujących uczestników:
w kategorii szkół podstawowych:
1. Łucja Winiarska - Centrum Kultury i Biblioteki w Gminie Zakrzówek
2. Milena Twardowska - Szkoła Podstawowa im. Stanisława Marusarza w Wojciechowie
3. Jakub Filipiuk - Szkoła Podstawowa im. Józefa Kossowskiego w Polubiczach
w kategorii szkół ponadpodstawowych:
1. Maksymilian Artecki - IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Białej Podlaskiej
2. Alena Seraya - Liceum Ogólnokształcące LIDER w Lublinie
3. Bartłomiej Olchawa - Bursa Szkół Artystycznych w Lublinie
4. Oliwia Petkowicz - Bursa Szkół Artystycznych w Lublinie
Jury dziękuje uczestnikom za udział w konkursie, a instruktorom za ich przygotowanie.
Zachęcamy do wnikliwych poszukiwań repertuarowych i spoza kanonu lektur szkolnych. Otwieranie dzieci na poezję i prozę adekwatną do wieku i doświadczeń. Komisja zaleca konieczność pracy nad warsztatem uczestnika: nad emisją głosu, dykcją (nie zmiękczać syczących głosek, zwrócić uwagę na usprawnianie aparatu mowy), poszukiwania zróżnicowanych środków interpretacji (pauza, rytm, logiczne prowadzenie myśli, eliminowanie manierycznego sposobu wygłaszania tekstu).
Prosimy o rzetelniejsze przygotowanie dzieci pod względem pamięciowym i interpretacyjnym, a także zarażanie dzieci miłością do poezji i prozy. Prosimy o niewywieranie nacisku na udział w konkursie. Chcielibyśmy, aby uczestnictwo budowało w dzieciach pewność siebie, a nie powodowało blokady. Zachęcamy do popularyzowania poezji i prozy w środowiskach szkolnych oraz organizowanie grup warsztatowych żywego słowa wspomagających technikę mówienia i interpretację tekstów poetyckich.
Komisja widzi niepokojące zjawisko bagatelizowania wartości słowa i marginalizowania wartości poezji i prozy. Jesteśmy zaniepokojeni obniżającym się poziomem i jakością przygotowania młodych ludzi do występu przed publicznością.
Jury dziękuję organizatorom za stworzenie dobrych warunków dla młodych uczestników i możliwości wymiany uwag warsztatowych między Jury a biorącymi udział.
Jury przyznało również Nagrodę Instruktorską dla pani Joanny Ostrowskiej za szczególny wkład w przygotowanie swoich podopiecznych, zarówno pod względem formalnym jak i merytorycznym.
Za wrażliwość na potencjał, który drzemie w dzieciach i dostrzeżenia talentu.
Mieczysław Wojtas
Roma Drozdówna
Jarosław Zoń