PROTOKÓŁ
z posiedzenia Jury II etapu
XVII Konkursu Mówienia Wierszem i Prozą
z dnia 25 października 2024 r.

Jury w składzie: Przewodniczący Mieczysław Wojtas oraz Roma Drozdówna i Jarosław Zoń po wysłuchaniu 15 osób postanowiło zakwalifikować do III etapu – Koncertu Laureatów następujących uczestników:

 

w kategorii szkół podstawowych:

1. Łucja Winiarska - Centrum Kultury i Biblioteki w Gminie Zakrzówek
2. Milena Twardowska - Szkoła Podstawowa im. Stanisława Marusarza w Wojciechowie
3. Jakub Filipiuk - Szkoła Podstawowa im. Józefa Kossowskiego w Polubiczach

w kategorii szkół ponadpodstawowych:

1. Maksymilian Artecki - IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Białej Podlaskiej
2. Alena Seraya - Liceum Ogólnokształcące LIDER w Lublinie
3. Bartłomiej Olchawa - Bursa Szkół Artystycznych w Lublinie
4. Oliwia Petkowicz - Bursa Szkół Artystycznych w Lublinie

      Jury dziękuje uczestnikom za udział w konkursie, a instruktorom za ich przygotowanie.
Zachęcamy do wnikliwych poszukiwań repertuarowych i spoza kanonu lektur szkolnych. Otwieranie dzieci na poezję i prozę adekwatną do wieku i doświadczeń. Komisja zaleca konieczność pracy nad warsztatem uczestnika: nad emisją głosu, dykcją (nie zmiękczać syczących głosek, zwrócić uwagę na usprawnianie aparatu mowy), poszukiwania zróżnicowanych środków interpretacji (pauza, rytm, logiczne prowadzenie myśli, eliminowanie manierycznego sposobu wygłaszania tekstu).
      Prosimy o rzetelniejsze przygotowanie dzieci pod względem pamięciowym i interpretacyjnym, a także zarażanie dzieci miłością do poezji i prozy. Prosimy o niewywieranie nacisku na udział w konkursie. Chcielibyśmy, aby uczestnictwo budowało w dzieciach pewność siebie, a nie powodowało blokady. Zachęcamy do popularyzowania poezji i prozy w środowiskach szkolnych oraz organizowanie grup warsztatowych żywego słowa wspomagających technikę mówienia i interpretację tekstów poetyckich.
      Komisja widzi niepokojące zjawisko bagatelizowania wartości słowa i marginalizowania wartości poezji i prozy. Jesteśmy zaniepokojeni obniżającym się poziomem i jakością przygotowania młodych ludzi do występu przed publicznością.
     Jury dziękuję organizatorom za stworzenie dobrych warunków dla młodych uczestników i możliwości wymiany uwag warsztatowych między Jury a biorącymi udział.

     Jury przyznało również Nagrodę Instruktorską dla pani Joanny Ostrowskiej za szczególny wkład w przygotowanie swoich podopiecznych, zarówno pod względem formalnym jak i merytorycznym.
Za wrażliwość na potencjał, który drzemie w dzieciach i dostrzeżenia talentu.

Mieczysław Wojtas

Roma Drozdówna

Jarosław Zoń

 

 

W dużym pomieszczeniu siedzą uczestnicy konkursu
Pierwsza recytatorka
Drugi recytator
Trzecia recytatorka
Czwarta recytatorka
Piąty recytator
Szósta recytatorka
Siódmy recytator
Ósma recytatorka
Jurorzy
Dziewiąta recytatorka
Dziesiąty recytator
Jedenasta recytatorka
Współorganizator konkursu
Dwunasty recytator
Trzynasta recytatorka
Czternasta recytatorka
Piętnasty recytator
Jeden z jurorów