Guernica Picassa w gabinecie (krzywych) luster” to wykład dr. Marcina Pastwy, który 13 października, w Filii nr 2 wygłosił w ramach cyklu „Dzieło sztuki jako zwierciadło historii”.
Omawiany obraz po raz pierwszy został zaprezentowany na wystawie w Paryżu w 1937 r., a następnie był wystawiany w wielu miastach świata. Obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego Centrum Sztuki Królowej Zofii w Madrycie.


Podczas wykładu pochyliliśmy się nad genezą powstania dzieła, jego wartością artystyczną i inspiracjami artysty. Poznaliśmy dzieje wybranych interpretacji.
Guernica jest wyzwolicielem tego, co się wydarzyło. Ukazując okrucieństwa każdej wojny stała się symbolem zła, barbarzyństwa i nieszczęść. Wykorzystując ją do celów propagandowych pomija się fakt, że jest to obraz wybitnego artysty. Picasso wykorzystał symbole w swoim dziele, a dokonując kolejnych zmian w nim, uczynił je uniwersalnym przesłaniem śmierci i cierpienia, oddalając od historycznego charakteru.
To arcydzieło o wymowie antywojennej niezmiennie jest wykorzystywane przez kolejne pokolenia, które czerpią z obrazu własną treść uczestnicząc w aktualnych wydarzeniach.
Beata Karpińska

 

 

Portret mężczyzny na tle książek
Mężczyzna przy stole przed lapotopem w tle książki i tablica multimedialna
Dwócg stojących mężczyzm na tle regałów i tablicy multimedialnej
Publicznośc siedząca na krzesłach w bibliotece
widok ogólny na salę i publiczność
W przyciemnionym pomieszczeniu widać prelegenta i prezentację na tablicy multimedialnej