Tegoroczna, VI już edycja Nocy Bibliotek odbyła się pod hasłem „Klimat na czytanie”. Motyw przewodni Nocy, miał zadanie podkreślić, że właśnie teraz, kiedy mamy ograniczone możliwości uczestniczenia w wielu formach kultury i życia społecznego (pandemia COVID-19), jest doskonałym czasem na czytanie, na bycie z książką, która daje wsparcie, wytchnienie czy rozrywkę.
Zaplanowane przez pracowników MBP działania były i są nadal proponowane online na Facebookach poszczególnych filii biorących udział w akcji. Niektóre z wydarzeń odbyły się stacjonarnie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Tegoroczna, VI już edycja Nocy Bibliotek odbyła się pod hasłem „Klimat na czytanie”. Motyw przewodni Nocy, miał zadanie podkreślić, że właśnie teraz, kiedy mamy ograniczone możliwości uczestniczenia w wielu formach kultury i życia społecznego (pandemia COVID-19), jest doskonałym czasem na czytanie, na bycie z książką, która daje wsparcie, wytchnienie czy rozrywkę.
Zaplanowane przez pracowników MBP działania były i są nadal proponowane online na Facebookach poszczególnych filii biorących udział w akcji. Niektóre z wydarzeń odbyły się stacjonarnie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Galeria OKNA MBP
Wystawa prac nagodzonych podczas 27. Biennale Ilustracji w Bratysławie.
Biennale Ilustracji Bratysława już ponad 50 lat umożliwia zarówno dzieciom, jak i dorosłym zanurzanie się w magicznym świecie fantazji. W minionym roku podczas konkursu 416 ilustratorów z 47 krajów z całego świata zaprezentowano 3 056 prac
Laureatem Grand Prix został irański artysta plastyk Hassan Moosavi, którego nagrodzono za prace do książki pt. Bokser. To młody i niezwykle utalentowany ilustrator, który w swoich pracach wykorzystuje przede wszystkim ciepłe i żywe kolory, dzięki czemu jego przepiękne, powtarzające się obrazy poruszającego życia w oczach czytelnika wprost ożywają.
Pięć Złotych Jabłek powędrowało na kilka kontynentów. Chengliang Zhu z Chin stworzył ilustracje, które pomagają dzieciom zrozumieć świat i przyrodę dzięki obrazowości oraz zaktualizowanej współczesnej, jak i klasycznej tradycji chińskiej twórczości ilustratorskiej. Wykorzystuje tradycyjne kolory jakimi są czerwony, czarny, złoty, biały i łączy hieroglify z ilustracjami.
Zupełnie innym stylem wyróżnia się Janis Blanks z Łotwy. W swojej opowieści o kreciku stworzył historię zwierzątka, którego nikt nie lubi. Opracował ciekawą horyzontalną kompozycję, w której łączy współczesne postrzeganie z klasycznym renesansowym stylem. W jego ilustracjach odnaleźć można nawiązania do ikonicznych obrazów, jakim jest np. Ostatnia wieczerza.
Rosyjski ilustrator Anton Lomaev swoją książkę zilustrował rzadko dziś używanym, klasycznym stylem. Ilustracje stworzone zostały w sposób niezwykle delikatny, z uwagą szczególnie skupioną na licznych drobnych detalach, które czytelnik może odkrywać cały czas na nowo. Dzięki temu ilustracje rozbudzają wyobraźnię czytelnika. Książka przedstawia historię szczególnej relacji ojca z synem.
Wen Dee Tan z Malezji w sposób prosty, ale z wykorzystaniem różnokolorowych akcentów przedstawia historię odrzucenia głównej bohaterki, ze względu na jej ognisty kolor włosów. Ostatecznie jednak dziewczynce udaje się odnaleźć przyjaźń. Silny i ekspresywny przekaz autorki ilustracji jest całkowicie zrozumiały nawet bez znajomości języka tekstu.
Ostanie jabłko trafiło do Korei Południowej. Soojung Myung stworzyła ilustracje do książki przedstawiającej stosunek dziewczynki do natury, wśród której znalazła przyjaciół oraz odpowiedzi na nurtujące ją pytania. Artystka posługuje się kolorami we wspaniały i delikatny sposób, w oparciu o sprytnie wymyślony schemat i kilka warstw szczegółów. Przy każdym kolejnym spojrzeniu na obrazki odnaleźć w nich można coś ukrytego.
Jedną z pięciu Plakiet BIB otrzymała Anat Warshavski z Izraela za historię o trzech pingwinach, które otwierają restaurację i przekonują się, że zadowolić wszystkich klientów nie jest wcale łatwym zadaniem. Autorka przedstawia te żywe i energiczne postacie wykorzystując jedynie podstawowe kolory – czerwony, niebieski, żółty i czarny. Dzięki różnym punktom widzenia i wyjątkowej realizacji książka ta stała się jedyną, którą jury wybrało spośród komiksów dla dzieci.
W kontraście z wyraźnym wykorzystaniem koloru są ilustracje portugalskiego ilustratora André Letriu. Poprzez powtarzanie elementów tworzą się wzory, które wskazują na beznadzieję sytuacji z jaką mamy do czynienia podczas wojny.
Dla japońskiego ilustratora Chiki Kikuchi charakterystyczny jest ekspresywny styl malarski. Dzięki wolnym i ekspresywnym pociągnięciom pędzla ukazuje przyrodę w jej pełnej krasie. Ruch w naturze udało się autorowi oddać dzięki przemyślanemu wykorzystaniu kolorów, co w czytelniku wywołuje efekt poruszania się, przesuwania. Niektóre ilustracje zbliżone są do abstrakcji, inne zaś przypominają japońską kaligrafię i zamiłowanie do szczegółu.
W opozycji do tej barwności są ilustracje Maji Kastelic ze Słowenii. Zilustrowana przez nią książka przedstawia historię chłopca, który boi się ciemności. W ilustracjach autorka wykorzystała minimalistyczny schemat kolorystyczny jednocześnie sprytnie wykorzystując światło i kontrast. Dzięki temu czytelnik może lepiej zrozumieć emocjonalną drogę jaką przebywa chłopiec.
Zupełnie inaczej prezentuje się Guilherme Karsten z Brazylii. Opowiada o głośnym dźwięku, który niesie się przez świat i wywołuje chaos i zamieszanie. Co to może być? Ilustracje udzielają na to pytanie odpowiedzi, poprzez podkreślenie chwili oraz ruchu, który czytelnika odważnie zanurza w szczegółowych i gęstych kolażach. Odpowiedź na pytanie o ten hałas pochodzi z wnętrza i jest przedstawiana w wyjątkowy i niepowtarzalny sposób.
Oprócz wymienionych złotych jabłek i plakiet jury przyznało cztery wyróżnienia dla wydawnictw – były to dwa wydawnictwa z Brazylii oraz jedno z Ekwadoru i jedno z Wielkiej Brytanii.
Jak co roku obradowało również jury dziecięce, które już tradycyjnie nie zgodziło się z wyborem dorosłego jury i przyznało nagrodę słowackiemu ilustratorowi Svetozárovi Košickiemu. Nagrodę Burmistrza Miasta Bratysława otrzymał Boris Šima.
Filia nr 2
10 października w Filii nr 2 z okazji Nocy Bibliotek odbyła się "Projekcja niemych horrorów w muzycznej interpretacji Czułej Obserwacji". Czuła Obserwacja to grupa muzyków, która grając na żywo muzykę do dzieł kina niemego stosuje metodę obserwacji uczestniczącej. Nie uwypukla tylko dynamiki obrazu czy danego nastroju, ale buduje równoległe światy, wchodzi w dialog z obrazami, stara się odkryć tajemne motywacje i ukryte intencje bohaterów. Zespoł powstał w 2017 roku i w ciągu 3 ostatnich lat stworzył i zagrał muzykę około 20 razy m. in. do "Szampana" Alfreda Hitchcocka, "Krwi poety" Jeana Cocteau, awangardowych kreskówek Winsora McCaya i wielu innych. Tym razem podstawowy duet składający się z Agu Gurczyńskiej (wokal, efekty) i Łukasza Downara (bas, keyboard, gitara, efekty, perkusjonalia, sample ) wystąpił z Maćkiem Krawczykiem (gitara akustyczna), z którym współpracowali już razem przy kilku okazjach. W sobotnim programie znalazły się: pierwsza adaptacja „Frankensteina” z 1910 roku, amerykańska adaptacja „Zagłady domu Usherów” z 1928 roku oraz premiera w wykonaniu kuzyków - film "The girl and her trust" z 1912 roku. Filia prowadziła także transmisję z tego wydarzenia na żywo.
Filia nr 9
„Mój Kazimierz” – warsztaty rodzinne prowadzone przez Monikę Surdacką-Januszek, kierownika Domu Kuncewiczów Nadwiślańskiego Muzeum w Kazimierzu Dolnym. Warsztatom towarzyszyła wystawa „Mój Kazimierz”; oraz wystawa plastycznych prac pokonkursowych. Wydarzenie w ramach VI Ogólnopolskiej Nocy Bibliotek.
Filia nr 11
VI Ogólnopolska Noc Bibliotek w tym roku odbyła się pod hasłem "Klimat na czytanie". W Filii nr 11 gość wieczoru Julita Skórska, była stewardessa Emirates, w spotkaniu Live opowiedziała o swoim "życiu na walizkach", o podróżach i pięknym mieście Dubaj.Uczestnicy spotkania na bieżąco komentowali i zadawali pytania więc spotkanie,mimo odległości między uczestnikami, przebiegło w miłej i przyjaznej atmosferze.
Konkluzją spotkania było stwierdzenie, że obecnie nie mamy niestety klimatu na latanie.
Jadwiga Skórska
Filia nr 13
„Kwiatek czysty” - koncert Isy Conar był główną atrakcją Nocy Bibliotek w Filii nr 13.
Izabella Konar (Isa Conar) przeszła wszystkie szczeble muzycznego wykształcenia: Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Nowym Sączu i w Lublinie w klasie gitary klasycznej oraz studia w Instytucie Artystycznym na kierunku Wychowanie Muzyczne Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i w Poznańskiej Akademii Muzycznej - Edukacja Muzyczna, Dyrygentura i Rytmika. Grywała rock i blues rock z zespołami Matka, Alchemia i Conar zdobywając nagrody i wyróżnienia. Współpracowała też z muzykami z Francji, Niemiec, Słowacji, Danii i USA (folk, pop-gotyk). Wystąpiła z mini recitalem średniowiecznych pieśni sakralnych z okazji 600-lecia fresków Kaplicy Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim.
Koncertu można posłuchać pod linkiem na YouTube
Filia nr 18
Kobiecość zaklęta w książkach czyli fenomen polskiej literatury obyczajowej
Tegoroczna Noc Bibliotek w Filii nr 18 została poświęcona polskiej literaturze obyczajowej. Punkt wyjścia do późniejszej dyskusji stanowiła prezentacja, przedstawiająca najpopularniejsze współczesne polskie autorki, a także omawiająca tematy, jakie najczęściej poruszają w swoich powieściach.
Rozmowa o literaturze obyczajowej była również okazją do obalenia stereotypu, że to książki wyłącznie dla kobiet. Spotkanie, mimo trudnego czasu, w jakim przyszło je organizować, przebiegło w miłej atmosferze i stanowiło odskocznię od codzienności – podobnie, jak książki, o których miałyśmy okazję porozmawiać.
Olga Wojtowicz, Aneta Kuśnierz
Fot. Bartłomiej Banczarowski
Filia nr 21
W ramach Nocy Bibliotek 2020 zarejestrowane zostało w formie etiudy filmowej spotkanie z Panem Kazimierzem Kraczoniem. Na filmie - obok opowieści o studiach, architekturze, szkole rysunku i swojej pracy Artysta tworzył akwarelę. „Wieża Trynitarska w widoku od strony Rynku - jedno z moich ulubionych ujęć na Starym Mieście w Lublinie. Okno na parterze w pierwszej kamienicy po lewej stronie - to miejsce gdzie malowałem obraz - zaciszna enklawa przy Rynku - Filia nr 21 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lublinie. Obraz powstał w trakcie nagrania, czyli w zaledwie 50 minut!
Materiał dostępny jest także na stronie internetowej Autora
http://www.artkazimierzkraczon.pl/
"Architektura, miejsca, ludzie - Lublin w akwarelach Kazimierza Kraczonia" - to tytuł większego projektu, który ze względu na epidemię miał ograniczoną formę, ale z pewnością do tego jeszcze wrócimy!
A. Rafalska, A. Cholewa
Filia nr 24
Klimat na czytanie - pod takim hasłem miała miejsce w Filii 24 tegoroczna Noc Bibliotek. Ten trudny czas szczególnie pokazuje, jak ważne i potrzebne są biblioteki mimo nieco innego ich działania w pandemii.
Odwiedzających nas czytelników witałyśmy z wielka radością i serdecznością. Dla gości przygotowane były książkowe upominki. Była również możliwość obejrzenia wystawy Jazz Tyrmanda. Ekspozycja przedstawia postać Leopolda Tyrmanda właśnie jako miłośnika jazzu. Wybrane fragmenty jego twórczości, ale także wywiadów z nim i z osobami, które go znały, przekazują wiedzę o tym, czym dla pisarza był jazz.
Maria Kozioł
Filia nr 28
W ramach VI Nocy Bibliotek odbyło się w naszej filii spotkanie autorskie z panią Moniką A. Oleksa. Najnowsza powieść "Spotkajmy się nad morzem" porusza wiele ważnych w życiu każdego z nas tematów takich jak miłość, wybaczanie, czas, czy odejście bliskich. To kolejne niezwykłe, pełne wzruszeń i niezapomnianych przeżyć spotkanie pozostanie w pamięci wszystkich obecnych. Pani Moniko dziękujemy i czekamy na więcej. Dziękujemy również Pani Dorocie Korbut, która poprowadziła spotkanie oraz wszystkim uczestnikom.
fot. Paulina Choma
BIBLIO Filia nr 32
W Noc Bibliotek odbyła się prezentacja prac fotograficznych studentów I i II roku kierunku Grafika z Instytutu Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Więcej: TU