9 lutego odbył się kolejny wykład z cyklu „Dzieło sztuki jako zwierciadło historii”, zatytułowany „Historia, ewolucja oraz funkcje muzyki w filmie”. Prelekcję poprowadził dr hab. szt. Rafał Rozmus, twórca muzyki teatralnej i filmowej, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Instrumentalnej i Teorii Muzyki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, kompozytor muzyki do kilkudziesięciu filmów, m. in. do serialu „Tajemnice Watykanu”. Za swoją twórczość był wielokrotnie nagradzany, m. in. Nagrodą Kulturalną Żurawie 2010 i in.

 Wykład poświęcony był głownie historii, rozwojowi muzyki filmowej oraz funkcjom jakie spełnia. Muzyka towarzyszyła filmowi niemal od początku. Funkcjonowała równolegle z filmem. Na początku XX w., w erze kina niemego, dźwięk emitowano z zewnątrz. Po roku 1927 nastąpił przełom w rozwoju muzyki filmowej. Do pracy nad filmem zaangażowali się najlepsi kompozytorzy. Kolejny przełom to lata 80-te i pojawienie się muzyki elektronicznej. Kompozytorzy chętnie łączyli muzykę elektroniczną z akustyczną, jak w filmie „Gladiator”. Muzyka filmowa pełni szereg funkcji w kontekście obrazu filmowego, np. ilustracyjną czy onomatopeiczną. Wykład został uzupełniony przykładami muzycznymi.
Maria Dąbrowska-Wosiak

 

Mężczyzna siedzi przy stole z laptopem
Siedzący mężczyzna szuka czegoś w laptopie
Przed siedzącą tyłem publicznoscią stoi mężczyzna w okularach i zapowiada spotkanie
W przyciemnionym biblotecznym pomieszczeniu, przed słuchaczami siedzi na krześle mężczyzna
Widok ogólny na siedzącą publiczność, prowadzącego wykład i rozświetloną tablicę multimedialną