Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie realizuje projekt „Biblioteka dobrostanu – cykl szkoleń dla pracowników bibliotek publicznych” dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Partnerstwo dla książki, którego realizacja została zaplanowana jesienią 2025 roku (wrzesień-listopad 2025).
Projekt zakłada organizację siedmiu szkoleń zaplanowanych na okres od września do listopada i odpowiada na realne potrzeby pracowników bibliotek publicznych. Tematyka spotkań koncentruje się na zagadnieniach kluczowych dla dobrostanu psychicznego, takich jak: inteligencja emocjonalna, radzenie sobie ze stresem, asertywność, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu oraz budowanie pozytywnych relacji w pracy. Wszystkie szkolenia prowadzone są przez specjalistów z zakresu psychologii i rozwoju osobistego, łącząc teorię z praktycznymi narzędziami.

 

 

Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie realizuje projekt „Biblioteka dobrostanu – cykl szkoleń dla pracowników bibliotek publicznych” dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Partnerstwo dla książki, którego realizacja została zaplanowana jesienią 2025 roku (wrzesień-listopad 2025).
Projekt zakłada organizację siedmiu szkoleń zaplanowanych na okres od września do listopada i odpowiada na realne potrzeby pracowników bibliotek publicznych. Tematyka spotkań koncentruje się na zagadnieniach kluczowych dla dobrostanu psychicznego, takich jak: inteligencja emocjonalna, radzenie sobie ze stresem, asertywność, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu oraz budowanie pozytywnych relacji w pracy. Wszystkie szkolenia prowadzone są przez specjalistów z zakresu psychologii i rozwoju osobistego, łącząc teorię z praktycznymi narzędziami.

 

 

Dobrostan psychiczny w pracy bibliotekarza

18 września w Sali Kinowej Centrum Kultury odbyła się uroczysta inauguracja projektu. Wydarzenie otwierające cykl poprowadził Michał Zawadka, znany mówca motywacyjny, trener rozwoju osobistego oraz autor bestsellerów m. in. Chcę być kimś! i Uśmiechologia. Michał Zawadka to twórca Mentalnej Szkoły, założyciel wydawnictwa Mind&Dream i Klubu „Uwaga na dzieci”. Przeprowadził ponad 1 200 warsztatów dla przeszło 350 000 osób w całej Polsce. Swoim wystąpieniem wprowadził uczestników w tematykę dbania o równowagę psychiczną i emocjonalną, która będzie przewodnim motywem całego cyklu szkoleń.
Na spotkaniu podkreślił, że kluczem do pozytywnej zmiany w życiu zawodowym i osobistym jest nasze nastawienie. Zamiast szukać winy i rozwiązań na zewnątrz, warto, jak mówił, zacząć od siebie, od refleksji nad tym, jak my sami patrzymy na świat, ludzi i codzienne obowiązki. Prelegent zwrócił uwagę, że optymistyczne podejście, uważność na siebie i innych oraz czułość w relacjach mają realny wpływ na jakość pracy i atmosferę w miejscu zatrudnienia. Przekonywał, że nigdy nie jest za późno, by zmienić sposób, w jaki postrzegamy siebie, swoje możliwości oraz otoczenie. To właśnie nasze wewnętrzne nastawienie może stać się punktem wyjścia do budowania lepszych, bardziej wspierających relacji, zarówno z samym sobą, jak i z innymi.
Prowadzący podkreślił, iż relacje w pracy nie tworzą się same - są wynikiem naszej postawy, otwartości i gotowości do dawania i przyjmowania wsparcia. Dbając o własne samopoczucie, uczymy się też lepiej reagować na potrzeby innych, a to przekłada się na bardziej harmonijne środowisko pracy.

 

Dwie kobiety zapowiadają warsztaty
Mężczyzna w marynarce
Zbliżenie na dwie młode kobiety
Siedząca publiczność
Mężczyzna na tle dużego ekranu z prezentacją
Trener Michał Zawadka podczas zajęć
Książki wyłożone na blacie stołu
Trener prowadzi warsztaty
Zbliżenie na słuchające kobiety
Publiczność wykonuje polecone zadanie
Trener wykonuje zadanie razem z publicznością
Więcej książek Michała Zawadki

"Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego"

 

 

Złap oddech. Techniki radzenia sobie ze stresem

 

26 września w Filii nr 32 odbyło się drugie szkolenie z cyklu „Biblioteka dobrostanu”, realizowanego dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Partnerstwo dla książki.
Tym razem uczestnicy spotkali się z Zuzanną Kanią, psycholożką, pedagożką, coachką i seksuolożką, terapeutką Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, absolwentką psychologii klinicznej człowieka dorosłego na Uniwersytecie SWPS.

Szkolenie zatytułowane „Złap oddech. Techniki radzenia sobie ze stresem” poświęcone było jednemu z najczęstszych wyzwań towarzyszących nam w codziennym życiu – stresowi. Uczestnicy poznali jego mechanizmy, przyczyny, objawy i skutki, zarówno w krótkiej, jak i długiej perspektywie. Szczególną uwagę poświęcono sytuacjom stresującym w pracy bibliotekarza.

Spotkanie miało charakter praktyczny. Uczestnicy ćwiczyli różnorodne techniki redukowania stresu, m.in. ćwiczenia oddechowe, metody relaksacyjne czy trening autogenny. Dzięki temu zdobyli narzędzia, które można łatwo wykorzystać zarówno w pracy zawodowej, jak i w życiu prywatnym. Prelegentka poruszyła także temat emocji oraz znaczenia empatii w codziennej komunikacji.

Dodatkowo prowadząca omówiła mapy stresu: mechanizmy i sygnały płynące z ciała i umysłu, zaprezentowała techniki oddechowe, wskazała, jak wspierać komunikację w stresie oraz zaproponowała pracę z wewnętrznym dialogiem, łączącą oddech i myśli.

Szkolenie było kolejnym krokiem w budowaniu świadomości i dobrostanu w środowisku bibliotekarskim.

 

Dwie kobiety przedstawiają instruktorkę
Instruktorka zaczyna warsztaty
Instruktorka rozdaje długopisy
Uczestniczki zapisują informacje
Wokół beczki na podłodze rozsypane karty onrazkowe
Jedna z kart obrazkowych
Obrys sylwetki człowieka z zaznaczonymi punktami stresu
Zbliżenie na osoby wykonujące pisemne zadanie
Zdjęcie instruktorki podczas zajęc
jedna z uczestniczek tłumaczy zadanie
Skupienie na ćwiczeniu oddechowym
Zapiski robione podczas warsztatów

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Profilaktyka wypalenia zawodowego - jak dbać o siebie i się nie wypalić

Siła w dbaniu o siebie - szkolenie o zapobieganiu wypaleniu zawodowemu
30 września w Filii nr 32 odbyło się trzecie spotkanie w ramach cyklu „Biblioteka dobrostanu - cykl szkoleń dla pracowników bibliotek publicznych”, realizowanego dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Partnerstwo dla książki.
Tym razem bibliotekarze uczestniczyli w szkoleniu zatytułowanym „Profilaktyka wypalenia zawodowego - jak zadbać o siebie i się nie wypalić?”, które poprowadziła Hanna Wierchoła - pedagożka i trenerka rozwojowa, absolwentka pedagogiki specjalnej na UMCS w Lublinie. Od wielu lat wspiera osoby przechodzące przez życiowe zmiany, prowadząc autorskie warsztaty i sesje indywidualne. Zdobyte doświadczenie poszerza w ramach działalności Rozmowy i Rozwiązania - Hanna Wierchoła, bazując w swojej pracy na terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR).
Podczas szkolenia uczestnicy przyjrzeli się zjawisku wypalenia zawodowego, które coraz częściej dotyka osoby pracujące w zawodach pomocowych, w tym bibliotekarzy. Prowadząca omówiła jego przyczyny, objawy oraz czynniki ryzyka, zarówno indywidualne, jak i wynikające ze środowiska pracy. Szczególny nacisk został położony na praktyczne sposoby dbania o dobrostan emocjonalny i fizyczny, które mogą pomóc w zapobieganiu temu zjawisku.
Szkolenie miało charakter warsztatowy, uczestnicy uczyli się rozpoznawać własne potrzeby i emocje, a także pracowali nad stworzeniem indywidualnych planów działania, opartych na ich mocnych stronach i możliwościach. Dzięki temu mogli wypracować konkretne strategie wspierające równowagę w życiu zawodowym i prywatnym.
Spotkanie oparte było na podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach i nowoczesnych metodach trenerskich, oferując narzędzia, które łatwo wprowadzić do codziennej praktyki.
Szkolenie stało się okazją nie tylko do zdobycia wiedzy, ale również do refleksji nad własnym stylem pracy i sposobami zadbania o siebie w wymagającym środowisku zawodowym.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.

 

Dwie kobiety zapowiadają instruktorkę
Zdjęcie instruktorki i dwóch kobiet
Siedzący uczestnicy warsztatów
Inne ujęcie rozpoczynających się warsztatów
Instruktorka - Hanna Warchoła
Ogólne zdjecie pomieszczenia
Uczestniczka wypisuje symptomy wypalenia zawodowego
Instroktorka omawia napisane symptomy
Instruktorka prezentuje książkę z szerzej omówionym tematem
Praca w grupach
Drugi zespół przy pracy
Trzeci zespół
Pierwszy zespół omawia wypełnione zadanie
Drugi zespół prezentuje swoją pracę
Trzeci zespół przedstawia swoje zadanie
Czwarty zespół prezentuje swoje zadanie
jedna z uczestniczek podczas dyskusji
Uczestnicy wrzucają swoje opinie do pudełka stojącego na środku sali

 

 

Asertywność w pracy bibliotekarza

 

21 października w Filii nr 32 odbyło się czwarte spotkanie w ramach cyklu „Biblioteka dobrostanu - cykl szkoleń dla pracowników bibliotek publicznych”, realizowanego dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Partnerstwo dla książki.
Tym razem bibliotekarze uczestniczyli w szkoleniu zatytułowanym „Asertwyność w pracy bibliotekarza”, które poprowadziła Hanna Wierchoła - pedagożka i trenerka rozwojowa, absolwentka pedagogiki specjalnej na UMCS w Lublinie. Wiedzę i umiejętności oraz narzędzia trenerskie zdobywała w Szkole Trenerów Progress w Lublinie. Od wielu lat wspiera osoby przechodzące przez życiowe zmiany, prowadząc autorskie warsztaty i sesje indywidualne. Zdobyte doświadczenie poszerza w ramach działalności Rozmowy i Rozwiązania - Hanna Wierchoła, bazując w swojej pracy na terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR).
Szkolenie poświęcone było rozwijaniu asertywności jako umiejętności wspierającej efektywną komunikację i lepsze funkcjonowanie w środowisku zawodowym. Uczestnicy poznali znaczenie stawiania zdrowych granic w relacjach z innymi, przy jednoczesnym zachowaniu autentyczności i szacunku wobec siebie i innych. Program łączył teorię z praktyką – poprzez dyskusje, ćwiczenia w parach i odgrywanie scenek uczestnicy mogli nie tylko zrozumieć zasady asertywności, ale również przełożyć je na codzienne sytuacje zawodowe. Szkolenie wykorzystywało podejście skoncentrowane na rozwiązaniach oraz nowoczesne metody trenerskie, które pomogły lepiej przyjrzeć się własnemu stylowi pracy i rozwijać postawy wspierające dobrostan oraz harmonię w codziennym funkcjonowaniu zawodowym.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.

 

Organizatorka przedstawia instruktorkę szkolenia
Ujęcie ogólne sali z uczestnikami
Jedna karta Dixit
Na dywalie lużno leżą rozsypane karty Dixit
Flipchatr z wypisanymi informacjami
Ekran planszy z prezentacji
Uczestniczka zapisuje myśl na na tablicy
Instruktorka zapisuje wypowiedzi uczestników
Na kartce wypisane elementy dbania o siebie
Dyskusja uczestników
Jedna z uczestniczek w żółtym swetrze
Uczestniczka stoi przy tablicy
Praca w grupach
Inne ujęcie pracujących uczestników w grupach

 

 

Inteligencja emocjonalna – trampolina do samorozwoju i zarządzania sobą

28 października w Filii nr 32 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lublinie odbyło się kolejne szkolenie w ramach cyklu „Biblioteka dobrostanu – cykl szkoleń dla pracowników bibliotek publicznych”, realizowanego dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Partnerstwo dla książki.
Tym razem uczestnicy wzięli udział w szkoleniu zatytułowanym „Inteligencja emocjonalna jako trampolina do samorozwoju i zarządzania sobą”, które poprowadziły Anna Zmysłowska i Agata Lamch z lubelskiej Fundacji EmocJa – trenerki, coachki i specjalistki w zakresie rozwoju emocjonalnego. Obie od lat wspierają dzieci, młodzież i dorosłych w budowaniu samoświadomości, empatii oraz umiejętności zarządzania emocjami.
Podczas szkolenia uczestnicy poznali znaczenie inteligencji emocjonalnej w życiu zawodowym i osobistym. Dowiedzieli się, jak rozpoznawać, nazywać i regulować emocje, a także jak rozwijać empatię i samoświadomość. Prowadzące zwróciły uwagę na praktyczne aspekty zarządzania sobą w relacjach oraz w sytuacjach stresowych, podkreślając rolę emocji jako źródła informacji o naszych potrzebach i granicach.
Ponadto uczestnicy poznali termin kajzerki poznawczo-behawioralnej, będącej podstawowym narzędziem wykorzystywanym w terapii poznawczo-behawioralnej, przydatnym zarówno w fazie diagnozowania problemu, jak i w dalszym procesie terapeutycznym. Zapoznali się również ze strefami regulacji według G.D. Siegela i T. Brysona, które pomagają w zrozumieniu sposobów reagowania na emocje i w nauce samoregulacji.
Szkolenie było niezwykle merytoryczne i inspirujące. Uczestnicy z dużym zaangażowaniem brali udział w proponowanych ćwiczeniach i dyskusjach. Wszyscy wyszli z niego zadowoleni, bogatsi o nową wiedzę i praktyczne umiejętności, które z powodzeniem mogą wykorzystać zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Agata Lamch i Anna Zmysłowska z Fundacji EmocJa - prowadzące szkolenie
Organizatorki warsztatów - Dorota Olejniczek-Klementewicz i Katarzyna Poleszak
Początek szkolenia „Inteligencja emocjonalna jako trampolina do samorozwoju i zarządzania sobą” - widok na salę i prowadzące
B_Dobrostanu_20251029_IE_06
Kobiety pochylają się nad kartami do gry
Kobieta opowiada o trzymanej przez siebie karcie, pozostałe uczestniczki przysłuchują się wypowiedzi
Kobieta prezentuje wybraną przez siebie kartkę
Roześmiane uczestniczki warsztatów podczas jednego z ćwiczeń
Slajd prezentujący emocje w formie kolorowych ilustracji
Uczestniczki warsztatów podczas szkolenia
Prezentacja filmu animowanego na wyświetlaczu w ramach szkolenia
Widok na salę podczas szkoleń, kobiety pracują w grupach, na drugim planie widać prowadzące
Jedna z trzyosobowych grup podczas wspólnej pracy warsztatowej
Jedna z kart pracy wypełniona podczas pracy w grupie - w tle slajd z kajzerką i prowadząca
Uczestniczki warsztatów w pierwszym rzędzie, przysłuchujące się prowadzącym
Prowadząca zajęcia prezentuje slajd charakteryzujący sfery emocji
Organizatorki spotkania wręczają podziękowania prowadzącym szkolenie