W ubiegłym tygodniu w Filii nr 2 MBP odbyło się kolejne wydarzenie w ramach XV edycji otwartych wykładów z historii sztuki: „Artysta jako... geniusz, wynalazca, pedagog, wizjoner”. Pani Aniela Mroczek – historyczka i krytyczka sztuki, kuratorka wystaw, członkini zarządu Stowarzyszenia Otwarta Pracownia w Lublinie – wygłosiła wykład o tytule „La Biennale di Venezia 2022 «The Milk of Dreams», czyli wiecznie aktualna surrealistyczna wizja świata”. Biennale Sztuki w Wenecji w 2022 roku było w dużej części poświęcone surrealizmowi jako ruchowi zaangażowanemu politycznie i kontestującemu rzeczywistość. Był też odpowiedzią na historyczne pomijanie kobiet tworzących sztukę surrealistyczną.

Prelegentka przeprowadziła nas przez wystawy i dzieła sztuki prezentowane na weneckim Biennale 2022, omawiając miejsca wystawiennicze, czyli poszczególne pawilony narodowe. Na ostatnim Biennale Polskę reprezentowała Małgorzata Mirga-Tas z wystawą „Przeczarowując świat”. Polka romskiego pochodzenia stworzyła instalację składającą się z dwunastu wieloformatowych tkanin – jednej na każdy miesiąc roku. Tkaniny podzielone były na trzy poziome pasy: najwyższy z nich opowiadał historię podróży pierwszych Romów do Europy, środkowy przedstawiał symbole astrologiczne, najniższy – sceny z życia codziennego społeczności romskich. Sztuka Mirgi-Tas ma charakter afirmatywnego podejścia do kultury i spuścizny Romów w Polsce. Warto wspomnieć, że w 2022 roku po raz pierwszy w ponad 120-letniej historii weneckiego Biennale pawilon narodowy reprezentowała romska artystka.

Pani Aniela Mroczek przedstawiła nam również artystki i artystów wystawiających swoje prace w innych pawilonach narodowych: pawilonie amerykańskim (Simone Leigh, „Sovereignty”), brytyjskim (Sonia Boyce, „Feeling Her Way”), duńskim (Uffe Isolotto, „We Walked the Earth”), francuskim (Zineb Sedira, „Dreams Have No Titles”), niemieckim (Maria Eichhorn, „Relocating a Structure”), hiszpańskim (Ignasi Aballí, „Correction”) i ukraińskim (Pavlo Makov, „Fountain of Exhaustion. Acqua Alta”).

Poza pawilonami narodowymi na każdym Biennale w pawilonie centralnym prezentowana jest jedna główna wystawa: w roku 2022 kuratorka Cecilia Alemani przedstawiła sztukę współczesnych artystek; prezentowano również pięć kapsuł historycznych poświęconych konkretnym ruchom artystycznym. Jedna z nich – „La culla della strega” („Kołyska wiedźmy”) – skupiła się właśnie na surrealizmie. Została w nim przedstawione fotografia surrealistyczna i surrealizm egipski, a artystki, których prace pokazano, to między innymi: Leonora Carrington, Alice Rahon, Leonor Fini, Amy Nimr, Gertrud Arndt i Ida Kar.

Kolejne weneckie Biennale odbędzie się już w tym roku, a jego tytuł to „Stranieri Ovunque – Foreigners Everywhere” („Cudzoziemcy są wszędzie”). Prezentacja i relacja z weneckiego Biennale 2022 wzbogacona była przez naszą prelegentkę o liczne fotografie i fascynujące historie. Serdecznie dziękujemy!

Wysoka, młoda kobita w czarnej sukience stoi na tle regałów z książkami
Mężczyzna w bordowej marynarce stoi w bibliotece obok tablicy multimedialnej
ogólny widok sali bibliotteki z prelegentką i słuchaczami
Kobieta stoi przed słuchaczami , obok tablica multumedialna
W przyciemnionym pomieszczeniu przy stoliku siedzi kobieta z mikrofonem
pierwszy przyłladowy slajd z prezentacji
Drugi przykładowy slajd prezentacji
Uśmiechnięta kobieta stoi obok stolika, za nia regały z książkami