Przyszłość jako rozszerzone teraz. O współistnieniu i mrocznej ekologii / 12 marca

Adres:

Filia nr 2 MBP Lublin
ul. Peowiaków 12
Lublin

Kategoria:

Spotkania

Informacja o cenie

Wstęp wolny. Wydarzenie dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową

Miejska Biblioteka Publiczna zaprasza na wykład z historii sztuki w ramach XVI edycji otwartych wykładów z historii sztuki 2024/2025 pt. Sztuka i natura. Od mitu arkadyjskiego do ekologii głębokiej.

12 marca 2025 - Marta Ryczkowska
Przyszłość jako rozszerzone teraz. O współistnieniu i mrocznej ekologii.

Filia nr 2 MBP, ul. Peowiaków 12, godz. 17.30

 

Mówi się, że nadchodzą mroczne czasy, w których musimy zmierzyć się z tym, kim jesteśmy jako ludzie i jak chcemy kształtować nasze życie. Timothy Morton w swojej głośnej książce „Mroczna ekologia. Ku logice przyszłego współistnienia” mówi o ekologii jako o współbyciu i współbrzmieniu różnych istot. Człowiek nie jest w tej koncepcji istotą szczególną. Ma odwagę wejść w mrok postrzegany jako coś nieoczywistego i pełnego zawiłości, i zmierzyć się z głębią świata. Morton, który ukuł termin „mroczna ekologia,” argumentuje, że tradycyjne podejście do ekologii jest pełne sprzeczności – postrzegamy naturę jako coś odrębnego od człowieka, co prowadzi do alienacji i złudzenia kontroli. Proponuje nową ontologię, w której świat jest plątaniną sieci bytów, a katastrofa ekologiczna już się wydarzyła – jesteśmy jej częścią. James Bridle w książce „New Dark Age. Technology and the End of the Future” wskazuje, w jaki sposób technologia informacyjna prędzej zasłania niż ujawnia operacje władzy. Kultura i sztuka okazuje się w tym przedziwnym świecie jedyną miękką siłą naprawczą. Wykład zawiera prowokującą propozycję, aby zamiast próbować „ocalić” planetę, nauczyć się żyć w symbiozie ze światem po katastrofie, w epoce relacyjności i nie-ludzkich sojuszy.

Marta Ryczkowska - kuratorka programowa Europejskiej Stolicy Kultury Lublin 2029 odpowiedzialna za relacje międzynarodowe, doktora historii sztuki, krytyczka, kuratorka, badaczka, wykładowczyni akademicka na UMCS, facylitatorka procesów twórczych. Absolwentka grafiki na UMCS i historii sztuki na KUL. Prezeska Stowarzyszenia artystycznego „Otwarta Pracownia” w Lublinie, działa w radzie Fundacji Sztuki Performance. Autorka tekstów z obszaru sztuki najnowszej publikowanych w Polsce i za granicą. Współautorka artystycznych publikacji specjalistycznych "Strefa Półcienia". Laureatka medalu prezydenckiego z okazji 700-lecia Miasta Lublin i międzynarodowej nagrody Joseph Beuys Research Prize w 2022 roku. Autorka pionierskiej w Polsce publikacji "Joseph Beuys a sztuka polska. Afiliacje i procesy równoległe" wydanej w 2024 roku. Pracuje na obrzeżach dyscyplin łącząc strategie artystyczne, kuratorskie, krytyczne i tendencje akademickie.


Mapa