Miejska Biblioteka Publiczna we współpracy z Lubelskim Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych, Instytutem Nauk o Kulturze UMCS organizuje po raz trzynasty otwarte wykłady z historii sztuki. Edycja 2021/2022 nosi tytuł „Dzieło sztuki jako zwierciadło historii”.

Wykłady będą odbywały się w Filii nr 2 MBP, ul. Peowiaków 12 - w środy - o godz. 17.30.

 

   W historii sztuki i filozofii sztuki niemal od zarania początków tej dyscypliny toczył się spór o to, w jakim znaczeniu można rozpatrywać dzieło sztuki jako dokument historyczny. Niewątpliwie, każdy wytwór kultury jest świadectwem dziejów – powstaje w określonym momencie historycznym, jego sens ukazuje się w perspektywie określonych kontekstów dziejowych, dostarcza nam nieocenionej wiedzy o ludzkiej przeszłości, o sposobach postrzegania świata, o metodach kształtowania formy. Czy jednak, traktując dzieło sztuki na przykład jako symptom epoki, nie tracimy z oczu najważniejszych aspektów jego trwania?
   W jaki sposób nasza własna teraźniejszość narzuca nam optykę widzenia i odczytywania dzieł? Czy doświadczenie estetyczne, bez względu na to, jak je określimy, musi zawsze odwoływać się do historycznej wiedzy? A może tak rozumiana znajomość przeszłości jest raczej przeszkodą
w obcowaniu z dziełem, ogranicza naszą wyobraźnię, czyni nas więźniami nie tylko przeszłości, ale też zakładnikami naszej, zawsze ułomnej i cząstkowej, wiedzy o historii? W cyklu niniejszych wykładów podejmiemy wraz z Państwem próbę odpowiedzi na pytanie o paradoksalny status dzieł sztuki: wytworów historii, a przecież zawsze pretendujących do miary uniwersalnej i ponad-historycznej.
                                                                                                                                                                                                                                                          prof. Ryszard Kasperowicz

 

HARMONOGRAM WYKŁADÓW

Informujemy, że każdy wykład będzie udostępniany online w poniższym artykule i na stronie Facebooka MBP.

29 września 2021 - Ryszard Kasperowicz
Dzieło sztuki jako dokument, zabytek, monument, rzecz.

13 października 2021 – Marcin Pastwa
Guernica Picassa w gabinecie (krzywych) luster.

27 października 2021 – Jarosław Cymerman
Intymny wymiar mitu i historii. Lublin Józefa Czechowicza.

10 listopada 2021 - Arkadiusz Bagłajewski
Jak czytać scenę papieską w Kordianie (i inne spory romantyków z Watykanem)?

24 listopada 2021 - Agata Kusto
Pieśni ludowe jako przekaz małych i wielkich historii. Na podstawie ballad we współczesnym ruchu festiwalowym.

8 grudnia 2021 -  Magdalena Linkowska 
Obrazy przemocy - Hubert Czerepok w artystycznym dialogu z Goyą.

12 stycznia 2022 - Piotr Majewski
Fotografia jako dokument historii. Casus Władysława Sławnego.

26 stycznia 2022 - Jacek Jaźwierski
O niszczeniu pomników historii.

9 lutego 2022 - Rafał Rozmus
Historia, ewolucja oraz funkcje muzyki w filmie.

23 lutego 2022 - Aleksandra Skrabek
Dzieło sztuki jako dokument traumy?

9 marca 2022 - Marta Ryczkowska
Strategie ucieczki. Sztuka performatywna przełomu lat 60. i 70. na tle epoki.

23 marca 2022 - Dorota Seweryn-Puchalska
Sensybilizm - na przekór historii”.

6 kwietnia 2022 - Stefan Münch
Jerozolima w malarskich i muzycznych imaginariach.

27 kwietnia 2022 - Katarzyna Weinper
Pałace i ogrody jako świadkowie historii.

11 maja 2022 - Marcin Maron
Obrazy historii w filmie Popioły Andrzeja Wajdy.

 

Informujemy, że na koniec XIII edycji wydajemy certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w wykładach. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.