Zapraszamy na wykład Zapraszamy na wykład dr Agata Kusto - “Suka biłgorajska. Instrument - symbol - opowieść XXI wieku” w ramach XIV edycji otwartych wykładów z historii sztuki "Sławne, emblematyczne, kontrowersyjne wędrówki dzieł i arcydzieł w kulturze".
15 marca (środa), godz. 17.30 - Filia nr 2 MBP, ul. Peowiaków 12
We współczesnej etnomuzykologii suka biłgorajska – instrument muzyczny z grupy chordofonów kolanowych - śmiało może aspirować do znaku, symbolu, emblematu. Odwołuje się do regionu biłgorajskiego, nawiązuje do archaicznych technik muzykowania, jego forma i kształt są niepowtarzalne, co świetnie wpisuje się w oczekiwania współczesnych odbiorców kultury. Podczas wykładu przedstawię pierwsze wzmianki o tym zabytku na ziemiach polskich oraz fascynującą historię rekonstrukcji instrumentu. Aktualną obecność suki w kręgach muzyki tradycyjnej i folkowej poznamy poprzez materiały video, informacje medialne i literaturę kulturoznawczą.
Agata Kusto
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze UMCS, od 2013 roku redaktor naczelna „Pisma Folkowego”, które w 2020 roku otrzymało Nagrodę im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”, od 2022 roku adiunkt w Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie. Zajmuje się polskim folklorem muzycznym, szczególnie tradycyjnymi śpiewami religijnymi, pieśniami obrzędowymi oraz muzyką instrumentalną wraz z instrumentarium wsi z obszaru Lubelszczyzny i Podlasia. Bada i dokumentuje transformacje w zakresie kultywowanych i rekonstruowanych tradycji muzycznych a także inspiracje folklorem w muzyce folkowej. Jest autorką artykułów naukowych i popularnonaukowych, recenzji i komentarzy do wydawnictw płytowych oraz monografii o charakterze źródłowym, jak Z maciejowickiej sceny. Pieśni ludowe na Konkursie Kapel i Śpiewaków Ludowych Regionów Nadwiślańskich „Powiślaki" z lat 2015-2019 (Lublin 2021), Pieśni maryjne z Lubelszczyzny. Muzyczna antologia pieśni „za Obrazem” (Lublin 2015), Muzyka instrumentalna. Instrumentarium – Wykonawcy – Repertuar cz. 6, Lubelskie t. 4 (współaut. Z. Koter; Lublin 2011), za którą otrzymała Nagrodę Naukową „Marii Curie” przyznaną zespołowi pod kierunkiem prof. dr. hab. Jerzego Bartmińskiego.