Sztuka i natura. Od mitu arkadyjskiego do ekologii głębokiej / od 2 października 2024

Adres:

Filia nr 2 MBP
ul. Peowiaków 12
Lublin

Kategoria:

Spotkania

Informacja o cenie

wstęp wolny, wydarzenie dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową

Miejska Biblioteka Publiczna w Lublinie, Instytut Nauk o Kulturze UMCS oraz Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych zapraszają na XVI edycję otwartych wykładów z historii sztuki 2024/2025 pt. "Sztuka i natura. Od mitu arkadyjskiego do ekologii głębokiej".

Tegoroczny projekt trwa od 2 października 2024 roku do 21 maja 2025 roku. Wykłady stanowią kompendium wiedzy niezbędnej każdemu, kto interesuje się sztuką i kulturą europejską i światową.

Wykłady odbywają się w Filii nr 2 MBP, ul. Peowiaków 12, w wyznaczone środy o godz. 17.30.

 

Przywołując niezmiennie uniwersalne pytanie o relacje pomiędzy sztuką a naturą pragniemy zachęcić do wspólnego namysłu nad aktualizacją horyzontu zagadnień tradycyjnie związanych z naśladowczym charakterem sztuki, dla której natura stanowi wzór i przedmiot admiracji. Znajdą się tutaj między innymi rozważania prowadzone wokół idei powrotu do natury oraz jej wyidealizowanego, a wręcz zmitologizowanego obrazu zawartego w toposie Arkadii. Warto poddać refleksji ścieżki poszukiwań prostoty, szczerości i naturalności języka sztuki, literatury i muzyki czy romantyczne w swym rodowodzie uwznioślenie i nadanie rangi symbolu siłom natury. Z kolei perspektywa współczesności przynosi zarówno ekokrytyczne odczytanie dziedzictwa literackiego i artystycznego przeszłości, jak też posthumanistyczną decentralizację uprzywilejowanej pozycji człowieka w porządku natury, wyrażaną pojęciem „ekologii głębokiej” czy młodszym terminem „mrocznej ekologii" Timothy Mortona.
Na jakie potrzeby umysłu odpowiada sztuka zapatrzona w naturę? Czy w pełnych zawirowań i chao- tycznych czasach współczesnych sztuka może być remedium na falę eko- i technolęków? Dlaczego dochodzi do atakowania dzieł sztuki przez działaczy ekologicznych? W jaki sposób potencjał bioniki może przyczynić się do ucieleśnienia artystycznego marzenia o świecie lepiej zaprojektowanym i piękniejszym? Wierzymy, że przynajmniej na niektóre z tych i innych palących pytań historii i współczesności odpowiedzi odnaleźć będzie można podczas tegorocznej edycji wykładów.

prof. Piotr Majewski

2 października 2024 - Ryszard Kasperowicz
Mimesis - Arystoteles i jego następcy.

 

16 października 2024 - Jacek Jaźwierski
Krajobraz i moralność. Arkadia–kolonializm–zagłada natury.

 

30 października 2024 - Aleksandra Skrabek
Festiwal Sztuki nad Rzeką jako przykład ekologicznych działań artystycznych w przestrzeni miasta.

 

13 listopada 2024 - Arkadiusz Bagłajewski
Romantyczne „czytanie natury” w wybranych utworach Mickiewicza (od ballad po liryki lozańskie).

 

27 listopada 2024 - Marcin Maron
Romantyczna „groza natury” w filmie Wojciecha Hasa Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany.

 

11 grudnia 2024 - Elżbieta Błotnicka-Mazur
Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach 1966 - pochwała przemysłu versus działania protoekologiczne.

 

8 stycznia 2025 - Jarosław Cymerman
Et in Arcadia ego. Natura, sielanka i katastrofa w twórczości Józefa Czechowicza.

 

22 stycznia 2025 - Piotr Majewski
Ściągawka z natury. O bionice w projektowaniu i w architekturze.

 

12 lutego 2025 - Katarzyna Weinper
Back to Nature. Rozmowy sztuki z naturą.

 

26 lutego 2025 - Agata Kusto
W kadzidlańskim boru... Kilka dygresji o kurpiowskim śpiewaniu „z natury ".

 

12 marca 2025 - Marta Ryczkowska
Przyszłość jako rozszerzone teraz. O współistnieniu i mrocznej ekologii.

 

26 marca 2025 - Aneta Kramiszewska
Elementy przyrody (kamień, drzewo, źródło) we wnętrzach sakralnych - funkcja, ekspozycja, treści symboliczne.

 

9 kwietnia 2025 - Marcin Pastwa
Parasite czy Cesarz mrówek – antropologiczna wizja estetyki przyrody.

 

23 kwietnia 2025 - Przemysław Kaliszuk
Natura bez człowieka. Refleksje przyrodnicze w twórczości Wojciecha Kuczoka.

 

7 maja 2025 - Aleksander Wójtowicz
Ornitonarracje, czyli współczesne książki o ptakach.

 


Mapa