Zapowiedzi

Subskrybuj wiadomości RSS  Wiadomości RSS

Wyjazd studyjny Koła Miejskiego Lublin SBP Drukuj
środa, 25 czerwiec 2014
image_001.jpgLublin, 28 maj 2014 r.
Sprawozdanie z wyjazdu do węgierskich bibliotek
w dn. 22.05.- 26.05.2014r.

Kolejny wyjazd studyjny Koła Miejskiego Lublin SBP zaprowadził nas do Budapesztu, miasta „Bratanków”.  Celem wyjazdu było zapoznanie się ze zbiorami bibliotek i pracą  węgierskich bibliotekarzy. Program zwiedzania obejmował Ogólnokrajową Bibliotekę Języków Obcych, Bibliotekę Narodową i Bibliotekę Uniwersytecką Budapesztu. Mieliśmy okazję podziwiać zabytki węgierskie, zakosztować słynnej madziarskiej kuchni oraz przekonać się o słuszności przysłowia „Polak, Węgier, dwa bratanki...”.

Pierwszego dnia w godzinach popołudniowych dotarliśmy do Megyeri Csárda, by zasmakować węgierskich potraw i zobaczyć występ kapeli węgierskiej. Zabawa nad Dunajem, w zabytkowej czardzie z początku XX wieku, była wspaniałą integracją bibliotekarzy, jak i zawiązaniem nowych przyjaźni.
Następnego dnia wyruszyliśmy do centrum. Miasto 17. mostów i secesji urzekło nas od pierwszej chwili. Nasza przewodniczka, Jadwiga Zeisky oprowadziła nas po najważniejszych zabytkach stolicy. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Biblioteki Narodowej mieszczącej się na wzgórzu Zamkowym.
Pani  Krisztina Kádár  z Wydziału Kultury i Współpracy z Zagranicą powitała nas w gmachu Biblioteki. Po chwili udaliśmy się wszyscy do sali konferencyjnej, aby wysłuchać dwóch przygotowanych wykładów. Pierwszy dotyczył zbioru plakatów Księżnicy. Wykład prowadziła pani Anikó Katona, która pokazała nam kilka plakatów ze zbiorów Biblioteki. Jeden przykuł naszą uwagę najbardziej. Był to plakat znakomitego węgierskiego grafika Orosza Istvána Tovariŝi konyec!. Pamiątkowy plakat  pierwszych wolnych wyborów 1990 r. Drugi wykład dotyczył zbiorów specjalnych Biblioteki, prowadził go pan Gábor Farkas. Mogliśmy obejrzeć między innymi Uan deme quaden thyranne Dracule Wyda  [Lübeck: Bartholomaeus Gothan, c. 1485] oraz zachowany fragment Biblii Gutenberga  wydrukowanej w latach 1452-1455 w Moguncji.

Po wizycie w Bibliotece zwiedzaliśmy dalszą część wzgórza zamkowego, Basztę Rybacką, kościół Macieja i Muzeum Marcepanu. Zmęczeni gorącym słońcem odpoczęliśmy w znakomitej kawiarni „Szabo” pijąc kawę i smakując tort Dobosza. Następnie odwiedziliśmy Ogólnokrajową Bibliotekę Języków Obcych w Budapeszcie (Országos Idegennyelvű Könyvtár). Tutaj serdecznie powitała nas Maria Békey, bibliotekarka z Działu Muzycznego. Udaliśmy się do Sali wykładowej, aby wysłuchać wykładu na temat Biblioteki i jej zbiorów.
Ostatnią biblioteką z jaką mogliśmy się zapoznać, była położona nieopodal  Ogólnokrajowej Biblioteki Języków Obcych (Országos Idegennyelvű Könyvtár) zaprzyjaźniona biblioteka uniwersytecka Leonarda Eotvosa –(EgyetemiKönyvtár Eötvös Leonarda). Wspaniałych przeżyć dostarczyła nam p. Anna Obrokne Jagiello, Polka z pochodzenia, która oprowadzała nas po tych niezwykłych miejscach jak i specjalnie dla nas powstała wystawa „Stosunki polsko – węgierskie na przykładzie literatury węgierskiej”.
Po zwiedzeniu bibliotek ruszyliśmy w dalszą „podróż” po Budapeszcie. Mogliśmy zobaczyć Bazylikę św. Stefana wraz z najpiękniejszą ulicą Pesztu Vaci, Plac Bohaterów z  monumentalnym Pomnikiem Millenium, Lasek Miejski Varosliget.
Po kolacji z grupą wybraliśmy się aby zobaczyć Budapeszt nocą. Naszą wędrówkę zaczęliśmy od tramwaju aby dojechać na ”koncert grających fontann”.  Był to wspaniały oddech po gorącym dniu wsłuchując się m. in. w muzykę Brahmsa, Liszta czy Vivaldiego. Następnie udaliśmy się na przejażdżkę tramwajem nr 2. Jest to jedna z najbardziej znanych linii tramwajowych działających na brzegu Dunaju, między Közvágóhíd i Jászai Mari tér. Jadąc nią można zobaczyć kilka zabytków, które są częścią Światowego Dziedzictwa UNESCO. Po przejechaniu kilku przystanków wysiedliśmy przy ulicy Vaci aby móc poczuć wieczorny klimat miasta, przejechać się jedną stacją żółtego metra – najstarszego na starym kontynencie Europy, a na koniec wrócić tramwajem 49 do hotelu na nocleg.

Następnego dnia rano wyruszyliśmy na zakupy w najbardziej znanej Hali Targowej Budapesztu -  Central Market Hall. Kolejną atrakcją wyjazdu było Wzgórze Jana najbardziej znane ze wszystkich wzgórz budańskich. Na János hegy wjeżdżaliśmy wyciągiem krzesełkowym Libegő ze stacji przy Zugliget. Jego długość wynosi 1041m, a podróż zajmuje około 12 minut i obfituje w piękne widoki miasta i pobliskich gór. Widok z baszty Elżbiety umiejscowiony w najwyższym miejscu góry był oszałamiający. Cały Budapeszt  na dłoni. Po „leśnym oddechu” wróciliśmy na obiad, aby za godzinę udać się na operę G.Pucciniego Toscę w Teatrze Narodowym. Orkiestra, scenografia jak i  wykonawcy głównych ról  m.in. Gyöngyi Lukács i Attila Fekete były na najwyższym poziomie.

W ostatni dzień naszego pobytu dając wytchnienie naszym zmęczonym nogom wybraliśmy się do najpiękniejszych basenów termalnych w Europie - Széchenyi Fürdő. Po 5 godzinnym „leniuchowaniu” przyszedł czas na wyjazd w stronę powrotną do Polski. Po drodze krótka wizyta w  Gödöllő, aby zobaczyć park i  pałac królewski wybudowany w stylu barokowym w latach 40. XVIII wieku przez Antala Grassalkovicha.  Nieopodal pałacu na kilka minut zawitaliśmy do „Węgierskiej Częstochowy” - Mariabesnyo gdzie w  głównym ołtarzu tego kościoła znajduje się średniowieczna, słynąca z cudów rzeźba Maryi wykonana z kości słoniowej.
Następnego dnia rano wróciliśmy zmęczeni ale radośni do Lublina.
W myśl powiedzenia podróże kształcą, udało się nam połączyć pogłębienie wiedzy na temat struktury i funkcjonowania bibliotek węgierskich ze zwiedzaniem pięknych zabytków architektury.
Marcin Furman

Inspiracje plus

Lublin 700 lat
Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.