Zapowiedzi
Aktualności
Seniorzy
Filie - NOWE GODZINY
O nas
SBP
Zamówienia publiczne
Sponsorzy
Współpracujemy
Praca
Mapa strony

Urząd Miasta Lublina

Biuletyn Informacji Publicznej

E-booki Legimi

facebook MBP Lublin

Zakładka

Biblio

Lubelska Biblioteka Wirtualna

Biblioteka bardziej dostępna dla niepełnosprawnych

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Subskrybuj wiadomości RSS  Wiadomości RSS






W poszukiwaniu jedności sztuk Drukuj
czwartek, 20 luty 2020
 image_001.jpgMiejska Biblioteka Publiczna
Instytut Historii Sztuki KUL
Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
Wydział Artystyczny UMCS



Piotr Majewski    
Auroville i inne modernistyczne utopie miasta idealnego



4 marca 2020 r. o godz. 17.30
Filia nr 2 MBP. ul. Peowiaków 12

Punktem wyjścia wykładu będzie omówienie koncepcji miasta Auroville w południowych Indiach, którego budowę rozpoczęto w 1968 roku, lecz nigdy jej nie dokończono w kształcie nadanym przez pomysłodawczynię — Mirrę Alfassę i francuskiego architekta późnego modernizmu — Rogera Angera. Przykład ten posłuży do zastanowienia się nad projektowaniem urbanistyki wedle z góry założonych reguł „miasta idealnego”. Będzie też przyczynkiem do nakreślenia historii tego typu zamierzeń: od antycznych wzorców, poprzez wybrane typy średniowiecznych i nowożytnych rozwiązań, po przykłady modernistyczne, w znacznym stopniu utopijne, lecz intrygujące swym rozmachem i wizjonerstwem.



Zagadnienie „jedności sztuk” należy do najstarszych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych kwestii w dziejach namysłu nad sztuką i praktyki artystycznej. Problem ten próbowano analizować, szukając np. wspólnej wszystkim sztukom podstawy w naturze („mimesis”), albo też wyprowadzając wszelkie rodzaje twórczości z jednego źródła (wyobraźnia), czy wreszcie wyodrębniając pewne dziedziny twórczości jako domenę bezinteresownego poszukiwania i ucieleśniania walorów czysto estetycznych. Mniej więcej od połowy XVIII wieku zaczęto się zastanawiać, czy możliwy jest bezpośredni przekład jednego języka artystycznego na inny. Czy jedna forma sztuki powinna wzbudzać w odbiorcy wrażenia – doznania charakterystyczne dla innych form? Czy można zbudować dzieło totalne, jednoczące w sobie wszystkie dziedziny twórczości, o czym marzył Wagner, tworząc swoje dramaty muzyczne jako „Gesamtkunstwerk”? Problem ten do dziś pozostaje nierozwiązany, stanowi źródło natchnienia dla bardzo wielu koncepcji i praktyk artystycznych. Cykl niniejszych wykładów będzie poświęcony właśnie temu marzeniu i próbom jego urzeczywistnienia.
prof. Ryszard Kasperowicz
< Poprzedni   Następny >

XI edycja otwartych wykładów z historii sztuki 2019/2020

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego