Zapowiedzi
Aktualności
Seniorzy
Filie - NOWE GODZINY
O nas
SBP
Zamówienia publiczne
Sponsorzy
Współpracujemy
Praca
Mapa strony

Urząd Miasta Lublina

Biuletyn Informacji Publicznej

facebook MBP Lublin

Zakładka

Biblio

Lubelska Biblioteka Wirtualna

Biblioteka bardziej dostępna dla niepełnosprawnych

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

logo funenglish

logo funmedia

Subskrybuj wiadomości RSS  Wiadomości RSS






Magia sztuki - od uobecnienia do nieobecności Drukuj
wtorek, 26 luty 2019
image_001.jpgMiejska Biblioteka Publiczna
Instytut Historii Sztuki KUL
Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
Wydział Artystyczny UMCS



dr Marcin Maron

Koncepcja obrazu filmowego we wczesnych filmach Piotra Szulkina.



20 marca 2019 r., godz. 17.30
Filia nr 2 MBP, ul. Peowiaków 12






Podczas wykładu omówiona zostanie koncepcja i forma obrazu filmowego w trzech wczesnych filmach Piotra Szulkina, powstałych w połowie lat 70. XX wieku: Narodziny (1975), Dziewce z ciortem (1975) i Oczy Uroczne (1976). Są to krótko- i średniometrażowe filmy zrealizowane przez Szulkina na podstawie polskich opowieści i legend ludowych, które charakteryzują się bardzo oryginalną stylistyką. Wszystkie powstały przed pełnometrażowym debiutem fabularnym reżysera, w pewnej opozycji do dominujących w tamtym czasie nurtów kina polskiego. Zwłaszcza film Oczy uroczne  jest bardzo interesującą i udaną próbą syntezy tradycji literackiej i eksperymentu filmowego. Można w nim odnaleźć wyraźne inspiracje poetyką ballady romantycznej, jak również odwołania do dzieł ekspresjonizmu filmowego. Wykładowi towarzyszyć będę krótkie fragmenty omawianych filmów.
„To są ikonostasy rzeczywistości, którą ja sobie w jakiś sposób wymarzyłem, w których sobie wyobrażałem, że świat może być dobry – może być też przerażający, jak w Oczach urocznych, ale ma swój ład, swoją rację bytu” – mówił Piotr Szulkin w jednym z wywiadów (P. Szulkin, [w:] P. Kletowski, P. Marecki, Życiopis - wywiad rzeka z Piotrem Szulkinem, Kraków 2012, s. 83).

Marcin Maron – absolwent Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, doktor nauk humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie; operator i filmoznawca. Jego głównym obszarem badań jest historia filmu polskiego, w tym sztuki operatorskiej. Autor kilku książek: Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990 (Lublin 2019), monografii twórczości Wojciecha J. Hasa Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa (Kraków 2010), monografii autora zdjęć filmowych Mieczysława Jahody Mieczysław Jahoda. Fenomeny światła  (Łódź 2019). Współautor książki poświęconej twórczości operatora filmowego Jerzego Lipmana Zdjęcia – Jerzy Lipman (Warszawa 2005, red. T. Lubelski) powstałej z inicjatywy Andrzeja Wajdy. Publikuje m. in. w „Kwartalniku Filmowym” (Instytut Sztuk PAN) i tomach zbiorowych. Adiunkt na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie gdzie wykłada fotografię i historię filmu. Interesuje się zwłaszcza kinem polskim, kinem autorskim oraz związkami literatury, filozofii i filmu.


< Poprzedni   Następny >

2019 Rokiem Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

2019 Rok Stanisława Moniuszki

450. Rocznica Podpisania Unii Lubelskiej

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego