Fotografie muzealne Thomasa Strutha Drukuj
czwartek, 26 marzec 2015
image_001.jpg23 marca w Fili nr 2 miał miejsce kolejny wykład z cyklu: „Obraz w kolekcji nowoczesnej – modernizm i jego paradygmaty”. Przedmiotem zajęć były „Fotografie muzealne Thomasa Strutha”. Wykład wygłosił dr Marcin Lachowski związany m. in. z Uniwersytetem Warszawskim, Galerią Zachęta i Galerią Białą. Prowadzący przybliżył nam pojęcie fotografii piktorialnej i jej przełożenie na szczególny charakter wielkoformatowych dzieł niemieckiego fotografa. Thomas Struth aranżuje swoje ujęcia w przestrzeniach muzealnych głównie podczas godzin zwiedzania. Umieszcza na fotografiach dzieło oraz oglądających je turystów lub samych zwiedzających. Cykl fotografii muzealnej ma bowiem charakter trójetapowy. W pierwszym etapie mamy do czynienia z fotografią najbardziej spontaniczną, w której uchwycone są relacje między widzem a dziełem. W drugim etapie ujęcia mają charakter bardziej inscenizowany a kompozycja zdjęć jest przemyślana. Przedmiotem trzeciego etapu cyklu są już wyłącznie reakcje zwiedzających na konkretne dzieło bez ukazywania na fotografii tego ostatniego.

Niemiecki fotograf buduje nastrój poprzez wykorzystanie środków wyrazu malarskiego: nieostrość, zamglenie, zacienienie – stanowi to istotę fotografii piktorialnej. Relacja między widzem a dziełem stanowi kluczowy temat fotografii Strutha. Fotograf robi to na kilka sposobów. Chwytając ruch oglądających postaci łączy je z obrazem czy innym dziełem w sposób wizualny. W fotografiach inscenizowanych jest to swoiste komponowanie dwóch rzeczywistości – teraźniejszej i malarskiej, gdzie widz odwrócony do nas tyłem kontempluje dzieło malarskie. Nie widzimy twarzy zwiedzającego, lecz artysta poprzez analogiczne ustawienie widza względem obrazu wprowadza liryczny nastrój i dialog elementów, również kolorystycznych w obu rzeczywistościach. Umieszczenie na fotografii wyłącznie postaci turystów jest prostym, ale jak szczególnym zabiegiem. Pierwsza reakcja zwiedzającego na monumentalne dzieło sztuki mówi wszystko, co autor chce nam przekazać. Thomas Struth jest przedstawicielem szczególnego rodzaju fotografii, która trafia do muzeum i wpisuje się w przestrzeń muzealną równie dobrze jak malarstwo czy rzeźba. Ponadto ujęcia te nadają dziełom sztuki nowy współczesny i uaktualniony wymiar łącząc przeszłość z teraźniejszością – są reinterpretacją obrazów. Wielkoformatowe fotografie Strutha stają się w ten sposób medium mającym wartość niezależną.
Dorota Szewczuk
image_002.jpg
image_003.jpg
image_004.jpg
image_005.jpg

< Poprzedni   Następny >


2017 Rok Marszałka Józefa Piłsudskiego

Rok Josepha Conrada

2017 Rok Rzeki Wisły

logo_miejsce_przyjazne_seniorom.jpg

Ośrodek Książki Obrazkowej

Inspiracje plus

Lublin 700 lat
Fundusze strukturalne - Serwis Informacyjny Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Strona utrzymywana na serwerze zakupionym dzięki finansowemu wsparciu przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego